Alla inlägg under augusti 2014

Av Ann-Louise - 10 augusti 2014 03:28

Gjorde ett fynd nere vid stranden igår. Det står alltid en massa säljare där som dukar upp sina "varor" på stora dukar. Lasse, som älskar att pruta började budgivningen på en Michael Korsväska som jag ville ha. Sägas bör att prutningen var inne på tredje kvällen... Det där med att pruta är verkligen inte min grej. Där stod jag och försökte låtsas som ingenting medan de köpslog. Det var underhållning på hög nivå tyckte tydligen restauranggästerna som satt och lyssnade och skrattade. Men jag fick min väska till slut. Nedprutad från 30 till 20 Euro. De tog i hand och munhöggs om vem såsom var den största "bandidosen", allt med glimten i ögat förstås.

Idag gick vågorna riktigt höga på stranden, ändå var det grön flagga. Men det märktes att de flesta som badade höll sig närmare strandkanten.

Fick äntligen äta Churros idag. Den närmaste beskrivningen jag kan komma är det vi kallar för krabbelurer, stekt sockerkakssmet. Det här smakade som friterad sockerkakssmet som man sockrar och sedan doppar i varm chokladsås. Helt sanslöst gott! Vi köpte en portion och det räckte till oss båda och blev massor över. Det kostade 5,40 Euro, dyrt men gott!

Middagen intogs på stranden ikväll. Helt underbart att sitta nere vid strandkanten, se havet och höra vågorna brusa när man äter. Restaurangen heter Tango och är lite dyrare än de övriga. Vi åt argentinsk biff med bakpotatis, bröd, sallad och en flaska vin. Det gick på 54 Euro. Då hade vi beställt extra sallad för 7 Euro och bröd för 2 Euro, egentligen helt i onödan för det orkade vi inte äta upp. Om man räknar bort det så blir det 45 Euro, vilket då blir ungefär 430 kr för en fin middag med vin för två.

För övrigt så var det enormt mycket folk i rörelse ikväll. Ungefär som marknadsafton i Örebro :)
Det var även underhållning på torget så vi satt där en stund och lyssnade på musik.

Av Ann-Louise - 8 augusti 2014 21:36

Som vanligt började vi dagen med ett par timmar på stranden. Lasse hade dejt med sin massör vid ett-tiden och hon dök plikttroget upp.

Kortet är taget där jag ligger på stranden, vår lägenhet är bakom det vita huset.

Fick idag lära mig att kösystemet inte riktigt funkar som i Sverige. När jag stod i kassakön på affären kom en rund, meterhög spanjorska i 70-årsåldern och helt sonika ställde sig framför mig i kön med sin korg. Bara sådär, helt självklart, liksom. Jag försökte mig på en lam protest men blicken damen gav.... "In your face..." Längtar efter att bli pensionär i Spanien :)

Om man tar tunneln över till andra sidan vägen kommer man till ett fint naturreservat Parque natural of La Mata - Torrevieja. Ikväll gick vi "the wineyard tour". En lagom ansträngande promenad i 30 graders värme. Vindruvorna kom vi inte åt men Lasse pallade några färska fikon, supergoda!

Riktig kalasmiddag på kvällen. Mixed tandori grill plate.

Av Ann-Louise - 7 augusti 2014 20:36

Som vanligt började vi med ett par timmar i solen. Lasse som fått ont i ryggen av allt golfande förra veckan passade på att få lite massage. 10 Euro gick det på för ca 20 min masserande.

Vi tog bussen in till Torrevieja på kvällningen. Så här års går bussen var 15:e minut, riktigt bra. Det var otroligt mycket folk som klev på efter vägen. Som tur är bor vi i början av linjen så det var gott om platser när vi klev på. Det kostar 1,35 Euro/person. Här är en bild från marknadsstånden.

Av Ann-Louise - 6 augusti 2014 19:21

Glada i hågen traskade iväg till marknaden. Den är varje onsdag i La Mata. Det var otroligt mycket folk och faktiskt mycket prisvärda varor. Allt var jättemysigt och trevligt ända tills vi skulle betala en "byxdress" åt mig. Lasses plånbok var borta. Bestulna, igen!!!! Det var inte mycket kontanter i den men däremot kreditkort och körkort. Det var bara att knalla hemåt och ringa och spärra alla kort. Det gick ganska fort trots allt, men Gud så onödigt det känns, vilket jäkla folk det finns :(

Kaffe och konjak (trots den tidiga timman) blev en liten tröst.

Stranden på La Mata halv åtta på kvällen. Barnfamiljer badar och leker fortfarande. Supermysigt.

[Bild]

Av Ann-Louise - 5 augusti 2014 20:44

Idag fick det bli en dag på stranden. Otroligt mycket folk men ändå inte trångt. Parasoller och solstolar så långt ögat når.

Vattnet var nästan ljummet, badvänligt i allra högsta grad enligt min mening. Härliga ljumma vågor sköljer över en hela tiden....

Lite eftermiddagsfika på balkongen.

[Bild]

Av Ann-Louise - 4 augusti 2014 20:51

Lars från "Din Boservice" hämtade oss på flygplatsen. Han körde en helt annan väg, ingen väg som nån av våra gps:er har valt. Den kändes lite trevligare. Vi såg mängder av saltsjöar med säkert hundratals flamingos.

Överlyckliga när vi äntligen kom fram till lägenheten och fick se att allt fungerade. Ingen översvämning och ström i ledningarna ;)

Vi blev jätteglada över överraskningen som stod på bänken. Amandas tjejkompisar hade lämnat en massa godsaker till oss som tack för att de fick låna lägenheten. Både Lasse och jag var vrålhungriga så vi slängde oss över nötterna direkt. Cavan och Rosén la vi på kylning, kommer att smaka gott nån kväll.

Ja just ja, lilla tygpåsen fick följa med från Örebro. Vi var väldigt överens om att den rent stilmässigt gör sig bättre i Spanien än på närkeslätten.

Klockan är halv nio på kvällen och vädret är underbart. Bild från stranden vid La Mata.

Av Ann-Louise - 3 augusti 2014 19:35

Nu är det snart dags för avresa till La Mata. Städar, packar och spelar Candy Crush... I morgon går äntligen flyget från Västerås vi beräknas landa kl 16.10 i Alicante. I två veckor ska vi bara lata oss. Vi ska sola, bada, äta, sova och kanske spela golf. Ska bli riktigt skönt.

Bild från poolområdet i maj när vi sist var ner.