Av Ann-Louise - 27 augusti 2016 10:30

Lördag förmiddag. Sitter på balkongen och dricker kaffe. Idag blev det sovmorgon för igår var det takfest på Mäklarringen. Jag, systrarna och Lasse åkte in, Lasse fick vara chaufför. Det bjöds på lite lättare förtäring, dryck och underhållning. Det var kul att träffa dem allihop, speciellt Annelie som vi inte pratat med på länge.

går förmiddag gjorde vi en liten picnic vid Saltsjön. Vi plockade ihop lite smått och gott och travade ner till sjön. Det är så fint att sitta där, cikadorna spelar så det är nästan öronbedövande. Måste vara tusentals av dem.

Kul och fin liten skumpaflaska med inbyggt glas :)

Av Ann-Louise - 24 augusti 2016 14:43

Sitteroch väntar på mat. Lasse fixar sin tomatsås med färska tomater nyligen inköpta på marknaden. Denna världsberömda sås ska intas med ravioli.

Har som sagt nyss varit på marknaden och gjort lite fynd. Köpt bl a en stor benjaminfikus i plast (35 euro) till balkongen, en klänning (5 euro) och ett par blommiga Nike (20 euro).

Shoppingrundan avslutades med en öl på stranden med mina systrar.

Av Ann-Louise - 22 augusti 2016 11:15

Sitter på Skavsta i deras VIP Lounge och äter chips och choklad och dricker vin. Känns ganska lyxigt att sitta här alldeles ensamma i ett svalt rum med TV och fritt wi-fi. Om knappt en timme går flyget till Alicsnte. Den här gången blir vi kvar i La Mata i 2 1/2 vecka. Det ska bli så skönt med sol, bad, golf, god mat, god dryck och vila.

Av Ann-Louise - 5 juni 2016 22:46

Kristallerna verkar ha fallit på plats efter en natt liggandes på höger sida. Mycket bättre idag i alla fall :)

Direkt efter frukost så for vi iväg till citronmarknaden. Den här gången mätte vi och det är 5,3 km dit från oss. Funkar också att cykla eftersom det är cykelväg ända fram till rondellen. Det var mycket besökare på marknaden, det märks att det är områdets största marknad. Första fynden gjordes efter fem minuter, två (!) Michael Korsväskor till Therese. Eftersom säljaren var en gammal "strandkompis" till Lasse så var det lättprutat, 40 euro för båda. Sen bara snubblade vi över det ena fyndet efter det andra. Lasse hittade äntligen den rätta Chelsea-outfiten till både Isabelle och William och jag sprang på en rosa MK-väska som bara måste med hem, 20 euro för den också. Nöjda med våra fynd åkte vi hemåt för lite lunch och poolhäng.

Isabelle i sin Heja-Chelseadräkt.

När vi badat och solat oss nöjda fixade Isabelle och jag lite fruktsallad till mellis, med både paprika och tomater (om Isabelle fick bestämma).

Kvällens middag åt vi på Seaview. Det passade perfekt för en fyraåring att få springa av sig lite mellan tuggorna. Det dröjde inte länge innan hon hittade en kompis med precis lika mycket spring i benen som hon. Härligt att se hur barn finner varandra utan att ens prata samma språk.

Av Ann-Louise - 4 juni 2016 21:48

Kristallerna jävlas så den här dagen har det inte blivit många knop gjorda. Frukost intogs 10.30, sedan var det sängläge mestadels av dagen.

Lasse har fått sköta matlagning och handling samt springa ärenden åt mig. Bl.a Så bjöd han på denna delikata lunch som blivit en La Mataklassiker. Gott som tusan med gambas stekta i olja med massor av vitlök och chili.

Sluutt, alltihop!

Vid sex-tiden åkte han och hämtade Therese och Isabelle som ska vara här med oss tills vi åker hem. Kul med lite sällskap några dagar.

Over and out.

Av Ann-Louise - 4 juni 2016 10:04

Började dagen på bästa sätt, nämligen med English breakfast på La Mar de Bien. Det är riktigt gott vid enstaka tillfällen, bara 4,8 euro för denna portion. Det var 24 grader på termometern vid torget och på Facebook kunde man läsa att det var minst lika varmt om inte varmare i Sverige.

Vi tog bussen in till Torre för att fixa lite bankärenden. Kostar fortfarande 1,35 euro/person. Det är alltid så lång kö och väntetid där men när man väl kommer fram är de väldigt trevliga och tillmötesgående. Vi fick nytt bankkort och tillgång till internetbanken i ett nafs.

Sen tog vi en öl- och glasspaus på en av uteserveringarna vid de blåa sofforna. Strosade lite på den fina strandpromenaden och shoppade lite på Alehop. Tänk, där hittar jag alltid något jag behöver. Idag blev det en selfiepinne och en emojikudde :)

Vi passade på att äta lunch i Torre också. Vi åt på Lizarran, en pinchos och tapasrestaurang som numera finns i Sverige också. Vi tog tre pinchos var som kostade mellan 1,4 och 1,9 euro. Man kunde även beställa en tapas, den kostade 2,5 euro.

Sen blev det bussen hem för en middagslur i solstolen vid poolen. Man blir trött av att göra ingenting ;)

Kvällens middag blev döbillig. Seaview har börjat med menyer innehållandes förrätt, varmrätt och dessert. Det ingår även en dryck. Pris per person endast ca 10 euro, hur billigt som helst! Vi åt chickenwings till förrätt, fish and chips till huvudrätt och glass till dessert. Det fanns flera rätter att välja mellan så man kunde kombinera hur man ville.

Av Ann-Louise - 3 juni 2016 19:24

Idag är det torsdag, det är banne mig inte lätt att hålla reda på dagarna. Klockan på ringning 07.00, dags för en golfrunda. Dagens runda var bokad på Font de Llop, inte långt från Alicante flygplats. Banan ligger liksom mitt ute i ingenstans i en dal mellan bergen. Första gången höll vi inte på att hitta dit men nu hade vi den inlagd på gps:en. De höll på med underhåll på banan så endast hål 1-9 var spelbart. Det var lite tråkigt att spela samma hål två ggr, fast å andra sidan så fick man ju en second chans. Synd bara att jag inte tog den, spelade riktigt illa andra nio och surade ihop totalt. Stackars Lasse, han hade det inte lätt.

Banan är omgiven av höga berg vilket gör den otroligt vacker. Hindren består mest av bunkrar och raviner, inte så mycket vatten. Har nog aldrig spelat en bana med så många bunkrar, var nere i de flesta...

Skicket på banan var lite halvdåligt. Greenerna var rejält sandade och vansinnigt tröga. Det märktes att hela banan var under arbete. Dagens mest spännande var i alla fall den gigantiska ormen på tee vid hål 6. Jag fick en nära-döden-upplevelse!

Efter golfen var vi trötta och möra så det fick bli lite vila innan dusch och utgång.

Eftersom vi spelade golf om kvällens middag och jag förlorade så blev det jag som fick lätta på plånboken ikväll. Jag bjöd på varsin fördrink och clubsandwich på La Mar de Bien. Årets första Mojito intogs med andakt.

Av Ann-Louise - 2 juni 2016 16:08

Morgonpromenad på en knapp timme innan frukost. Vi gick en runda i naturreservatet för att reka en lämplig träningsrunda för Amanda när hon kommer ner i juli. Det går stigar och vägar åt alla håll, så det är nog egentligen enklare om hon kollar själv.

Efter frukost så var det marknadsdags. Det är ju onsdag, vilket är marknadsdag i La Mata. Den här gången var det Lasse som storhandlade. Han hittade sandaler och snygga T-shirts för 5 euro st (Ralph Laurent). Vi köpte massor med frukt och grönsaker. Nu ska vi ju vara här ett tag, så vi kunde handla på oss.

Köpte torkad frukt på marknaden som jag gått och småätit på hela dagen. Gott och faktiskt osockrad.

Det blev ett par timmar vid poolen idag också. Vindarna är lite kalla så vi valde poolen istället för stranden. Något bad blir det inte tal om för min del, det är alldeles för kallt. Det är faktiskt lite kyligare i luften vad jag trodde det skulle vara den här tiden på året. Det funkar med shorts och kortärmat men en tröja till kvällen är skönt att ha.

Vi tog en lite längre promenad till middagsrestaurangen ikväll, Vela Beach. Vi har inte ätit där tidigare, men jag har förstått att det är en av Charlotte Perellis favoritrestauranger. Efter 20 min promenad på strandpromenaden var vi framme. Vi fick fina platser med utsikt mot havet. Eftersom vi numera har wi-fi hemma så är vi inte tvungna att varken instagramma, facebooka, blogga eller läsa tidningen när vi kommer till en restaurang med gratis nätverk. Nu måste vi vara sociala gudbevars, och prata med varandra:)

Vi beställde in grillspett och en flaska husets vin. Detta är vad vi fick.

Brocheta de Carnes variadas con Verduritas y aroma de Chimichurri
(Blandat grillspett med grönsaker och chimichurri)

Maten kostade 15,9 euro/person och vinet en, flaska Tempranillo Rioja kostade 11,5 euro. Riktigt gott var det.