Av Ann-Louise - 14 augusti 2014 21:30

Full storm ute idag. Vet egentligen inte hur många m/s det är men det blåser som sjutton. Någon balkongfrukost var det inte tal om utan den fick intas i köket idag.

Vågorna är kraftfulla, det flaggas rött och stranden är tom på folk.

Vi tog bussen in till Torrevieja för att uträtta lite bankärenden. Det var inte bara vi som tänkt så idag bussen var verkligen proppfull. Går det inte att sola och bada så går det alltid att shoppa.

Vi passade på att äta lite lunch i "storstan" när vi ändå var där. Jag tog Ceasarsallad, den dög men smakade inte alls som hemma. Ingen romansallad, inga krutonger, ingen bacon, inga sardeller i såsen.... Gnällmajan har talat.

Det är alltid ett äventyr när Lasse och jag ska leta oss fram utan karta. Det är som när en enögd leder en blind :) Men vi hittade en busshållplats till slut, även fast vi varva några gator. En promenad på maten gör bara gott!

Åkte hem och tog lite fika innan vi drog iväg på nästa strapats, inhandling av balkongmöbler. Vi slog till på en grupp från Jysk. Inte den vi tittat på tidigare, utan en bättre och givetvis dyrare. Eftersom vi inte fick in den i vår lilla Polo så fick det bli hemleverans. Inga problem alls, kostade 35 euro extra.

Vi fick gruppen hemkörd och till och med utburen på balkongen. Värd varenda krona! Lasse skruvar och fixar!

[Bild]

Som av en händelse råkade vi få veta att det är helg i morgon. Ingen aning vilken. Vi får hoppas på bättre väder så får det bli en dag på stranden.

Av Ann-Louise - 14 augusti 2014 08:37

Onsdag, betyder marknadsdag i La Mata. Vi knallade iväg vid 11-tiden, med listigt undangömda pengar, telefoner och kreditkort. Det blev en del inköp. Vi köpte en klänning, halsband och shortsdress till mig, Lasse köpte plånbok. Allt till bra priser. Det är faktiskt många bra saker på marknaden, naturligtvis finns det krimskrams också men inte så mycket. Grönsakerna och frukterna är både fina och billiga. Jag har nog aldrig sett så mycket olika inläggningar av oliver tidigare. Vi köpte förresten crepes som vi sedan åt till lunch.

Lite marknadsbilder.

Mina fynd från marknaden idag.

På eftermiddan tog vi en biltur till Elche. Elche har lika många palmer som invånare sägs det, runt 200 000. De har Europas största palmträdsodling. Det var palmer överallt! Vår tanke var egentligen att titta på skor. Det ska visst vara skornas huvudstad med fabriksförsäljning i stora outletanläggningar. Vi hittade bara stora affärslager men de sålde mest till grossister. Vi letade och letade efter dessa outlets men fick ge upp till slut. Däremot så hittade vi ett stort köpcentrum som bl a hade Primark! Det blev en del fina inköp där istället.

Middag på La Mare Bien ikväll. Vi tog varsin hamburgertallrik, kostade 55 kr. Jäklar vad det har börjat blåst, undrar om det är oväder på gång.

Av Ann-Louise - 12 augusti 2014 22:04

Började morgonen med frukost på kvarterskrogen. Det blev kaffe med toast för 2,50 Euro/person. Gott kaffe, dessutom.

Efter frukosten for vi iväg till Annelie på Mäklarringen för lite administrativa uppgifter. Vi gick igenom lagfarten på 59 sidor! Här i Spanien vet de hur de ska krångla till saker och ting. Vi gick även igenom papper och underskrifter för vår skatterepresentant, han som ska sköta deklarationerna åt oss. Vi kollade över att alla betalningar var gjorda sen ordnade vi med ett testamente. Ett spanskt testamente måste stämplas och skrivas under av en notarie, så det följde Annelie med och ordnade åt oss. Byråkratin i Spanien är otrolig, de älskar stämplar och klistermärken! Nåja, nu ska allt med lägenheten vara klart.

Tisdagsmys med lite godis och chips efter shopping på Carrefour och nån timmes poolhäng.

Middag på Seaview ikväll. Mycket prisvärd restaurang. Vi tog varsin nachotallrik och dela på en flaska vin. Det kostade ungefär 200 kr. Generellt sett så är restaurangerna på vänstra sidan av vårt hus (närmare torget) billigare än högra sidan.

Vi har alltid förvånats över frågan vi ofta får om vi vill ha kallt rödvin. Nej, har vi svarat direkt. Vem vill ha kallt rödvin?! Idag var vi lite wild and crazy och sa ja tack. Hmm, inte alls dumt. Faktiskt riktigt gott i värmen.

En liten kvällsdrink.

Av Ann-Louise - 11 augusti 2014 21:37

Solen skiner från en klarblå himmel även idag. Jag har märkt att det blåser mycket här. Nu, när det är så varmt är det bara skönt. Vi får se hur det blir i oktober när vi åker ner.

Vi tog bussen till Torrevieja för att hämta hyrbilen. De som kör bussarna är helt fantastiska. Vägbanan är jättesmal, det står bilar parkerade på båda sidor även i gathörnen. Tur att de flesta vägar är enkelriktade. Det tog drygt en halvtimme att ta sig in.

Vi gick en promenad i kringelikrokar innan vi hittade till Centauro. I ärlighetens namn fick vi till slut gå efter gps'n i telefonen. Pust...

Vi fick en.... Polo!!! Kors i taket, passar perfekt nu när jag måste köra hela veckan. Skulle Lasse köra och bli stoppad av polisen och inte kunna visa upp ett körkort tar de bilen. Kanske inte värt att riskera.

Vi åkte till Torre de la Horadada, jag älskar det namnet, torredelahoradada :) Där åt jag veckans simplaste lunch till absolut bästa utsikten. Vi satt ovanför hamnen och hade utsikt över hela hamnen och nästan hela Playa del puerto. Jag åt pommes och stekt ägg med Cola! Kosta 42 spänn (varav Colan 20) och satt som en smäck! :)

Efter lunchen köpte vi en skohylla på Swedish outlet! och kollade in balkongmöbler på Jysk. Vi tittade på en grupp i rotting till priset av 260 Euro. Det blev ingen affär idag, vi får fundera lite.

Hann med lite solande och bad i poolen också. Mycket barn vid poolområdet ikväll, så att ta en tupplur var det inte tal om.

Upptäckte förresten att jag smörjt mig med hairconditioner några dar... små jäkla bokstäver... Har numera La Matas snyggaste hår på benen :)

Av Ann-Louise - 11 augusti 2014 09:15

På stranden är det mest spanska barnfamiljer så här års. Man hör just inga skandinaviska språk. När klockan närmar sig två på em, börjar de packa ihop sina stolar och parasoller en efter en. Sen fylls stranden av unga och gamla igen vid fyratiden för att sedan tömmas runt nio-tio på kvällen.

Vi brukar lämna stranden runt tre, då har vi fått nog. Då går vi hem till lägenheten och fixar lite lunch. Idag blev det tonfiskmackor.

Strandhäng på förmidddan byttes ut mot poolhäng på eftermiddan. Faktiskt första gången vi testar poolen. Vattnet var ljummet... Jätteskönt att kunna simma lite fram och tillbaka. Poolen är 1.20 djup i ena änden och 1.80 i den andra. Är väl ca 20 m lång. Sen finns det två barnpooler också, ca 30-50 cm djupa. Man får bara vara vid poolområdet när badvakten är där. Det blir otroligt varmt där men p andra sidan jätteskönt att slippa all sand.

Av Ann-Louise - 10 augusti 2014 03:28

Gjorde ett fynd nere vid stranden igår. Det står alltid en massa säljare där som dukar upp sina "varor" på stora dukar. Lasse, som älskar att pruta började budgivningen på en Michael Korsväska som jag ville ha. Sägas bör att prutningen var inne på tredje kvällen... Det där med att pruta är verkligen inte min grej. Där stod jag och försökte låtsas som ingenting medan de köpslog. Det var underhållning på hög nivå tyckte tydligen restauranggästerna som satt och lyssnade och skrattade. Men jag fick min väska till slut. Nedprutad från 30 till 20 Euro. De tog i hand och munhöggs om vem såsom var den största "bandidosen", allt med glimten i ögat förstås.

Idag gick vågorna riktigt höga på stranden, ändå var det grön flagga. Men det märktes att de flesta som badade höll sig närmare strandkanten.

Fick äntligen äta Churros idag. Den närmaste beskrivningen jag kan komma är det vi kallar för krabbelurer, stekt sockerkakssmet. Det här smakade som friterad sockerkakssmet som man sockrar och sedan doppar i varm chokladsås. Helt sanslöst gott! Vi köpte en portion och det räckte till oss båda och blev massor över. Det kostade 5,40 Euro, dyrt men gott!

Middagen intogs på stranden ikväll. Helt underbart att sitta nere vid strandkanten, se havet och höra vågorna brusa när man äter. Restaurangen heter Tango och är lite dyrare än de övriga. Vi åt argentinsk biff med bakpotatis, bröd, sallad och en flaska vin. Det gick på 54 Euro. Då hade vi beställt extra sallad för 7 Euro och bröd för 2 Euro, egentligen helt i onödan för det orkade vi inte äta upp. Om man räknar bort det så blir det 45 Euro, vilket då blir ungefär 430 kr för en fin middag med vin för två.

För övrigt så var det enormt mycket folk i rörelse ikväll. Ungefär som marknadsafton i Örebro :)
Det var även underhållning på torget så vi satt där en stund och lyssnade på musik.

Av Ann-Louise - 8 augusti 2014 21:36

Som vanligt började vi dagen med ett par timmar på stranden. Lasse hade dejt med sin massör vid ett-tiden och hon dök plikttroget upp.

Kortet är taget där jag ligger på stranden, vår lägenhet är bakom det vita huset.

Fick idag lära mig att kösystemet inte riktigt funkar som i Sverige. När jag stod i kassakön på affären kom en rund, meterhög spanjorska i 70-årsåldern och helt sonika ställde sig framför mig i kön med sin korg. Bara sådär, helt självklart, liksom. Jag försökte mig på en lam protest men blicken damen gav.... "In your face..." Längtar efter att bli pensionär i Spanien :)

Om man tar tunneln över till andra sidan vägen kommer man till ett fint naturreservat Parque natural of La Mata - Torrevieja. Ikväll gick vi "the wineyard tour". En lagom ansträngande promenad i 30 graders värme. Vindruvorna kom vi inte åt men Lasse pallade några färska fikon, supergoda!

Riktig kalasmiddag på kvällen. Mixed tandori grill plate.

Av Ann-Louise - 7 augusti 2014 20:36

Som vanligt började vi med ett par timmar i solen. Lasse som fått ont i ryggen av allt golfande förra veckan passade på att få lite massage. 10 Euro gick det på för ca 20 min masserande.

Vi tog bussen in till Torrevieja på kvällningen. Så här års går bussen var 15:e minut, riktigt bra. Det var otroligt mycket folk som klev på efter vägen. Som tur är bor vi i början av linjen så det var gott om platser när vi klev på. Det kostar 1,35 Euro/person. Här är en bild från marknadsstånden.