Av Ann-Louise - 7 augusti 2015 19:22

Vaknade före Lasse och passade på att lyssna en stund på min talbok, "Konsten att höra hjärtslag" av Jan-Philipp Sendker. En helt fascinerande kärlekshistoria. Lite skillnad mot alla deckare jag brukar lyssna på.

Städade av lägenheten eftersom det vankas främmande ikväll. Det är helt otroligt vad sand det blir överallt, på golv, på lister, på bänkar... ja överallt. Fint som slipdamm. Man går ständigt med en sand/dammbeläggning under fötterna.

Vi tog en cykeltur upp till Dialprix och handlade lite. Den affären är mycket större och har det mesta. Köpte lite godsaker till kvällens vickning. P och A-M kommer med flyget 22.20, så vi tänkte att det kunde vara gott med lite plockmat på balkongen.

Låg ett par timmar vid poolen idag. Det svalkade faktiskt ganska bra där och ganska skönt att slippa all sand. Jag fick bassning av badvakten att jag inte hade uppsatt hår.

Vi tog bussen in till Torrevieja, kostade 1,35 Euro/person. Gick direkt till busstationen och köpte biljetter till flygplatsen, de kostade 6,92 Euro/person. Nu kunde man tydligen boka plats till en tidsangiven buss. Det kändes faktiskt säkert och bra. Ikväll måste vi vara på plats i rätt tid, dels för att möta P och A-M, dels för att hämta ut hyrbilen.

Vi passade på att ät i Torre. Tog varsin pizza och Cola på Deni's. Litet trevligt ställe vid Playa De la Cura. Vi satt och tittade på folket som badade, det är otroligt varm och kvalmigt ikväll. Luften står helt still.

Klockan är halv åtta och stranden är full av parasoll och vattnet är fullt badare!

Av Ann-Louise - 6 augusti 2015 21:48

Sovmorgon och långfrukost. Semester!

Gick ner till stranden vid 12-tiden. Idag badade även Lasse, trots att badbyxorna blev blöta :) Det är alldeles ljummet i vattnet, helt enligt min smak. Det verkar som om det kommit fram stenar och stenhällar i strandkanten som inte varit där tidigare. Så idag provade vi stranden strax nedanför Tango, det var inte alls lika stenigt där.

Idag fixade Lasse korvlunch i lägenheten. Tre olika sorters stekt färskkorv med bröd och stark senap. Låter kanske simpelt man var verkligen kanongott!

Det har öppnat en stor fin Chino bara 500 m från oss. Vi knallade iväg och gjorde lite kompletteringar till köket. Där finns verkligen allt! Dessutom var det nytt och fräscht och de hade till och med AC.

Eftersom man inte blir helt hungrig i den här värmen så tänkte vi först skippa middagen. Men vi gick ändå ner till La Mar de Bien och åt kyckling. Det är sånt vimmel och folkliv så det är helt fantastiskt bara att sitta och titta på folk. Att det är ca 30 grader varmt nu när kl är 21.30 gör inte det hela sämre.

[Bild]

Vi tog en sväng till garaget i morse och bilen som tagit vår plats var borta. Men vi har inte hört nåt från dem.

Av Ann-Louise - 5 augusti 2015 22:21

Igår kväll åt vi middag på Get fresh, en nyöppnad restaurang uppe på La Matahöjden. Vi beställde båda Fläskfilé i Marsalasås med potatismos. Jättegott! 34 Euro för det inkl en flaska vatten och en flaska husets vin. Rekommenderas verkligen.

Onsdag betyder marknad. Häftigt att stå på balkongen och se lämmeltåget komma med sina dra-matenvagnar. Vi knallade också iväg för lite shopping. Köpte frukt och grönsaker av en gubbe med cigarett i mungipan. Lasse shoppa loss på oliver för 13 Euro (mamma Mia!). Själv fick jag lov att köpa nya tant-sandaler eftersom jag fått skoskav och blåsor både mellan tårna och på hälen. Ett litet sandkorn på fel ställe och skoskavet är ett faktum.

Stranden med sol och bad ett par timmar idag också. Känns som om det är lite lagom. Ingen av oss vill ju bränna sig.

Ikväll har Lasse stått för middagen, pasta med hemkokt tomatsås. Till det serverades ett glas Casa Castillo, Jumilla Monastrell. Monastrell är Spaniens näst största blå druvsort efter Garnacha. Sedärja, då vet vi det!
Maten smakade förresten superbt. Han kan han, min man!

Någon står på vår parkeringsplats nere i garaget. Vi skrev en vänlig lapp, och satte på bilrutan. Skrev med Lasses tfnr på lappen, han är bra på att snacka om det nu skulle bli nåt tjafs.

Vi tog en liten cykeltur till Saltsjön på kvällskvisten. Lasse pallade fikon i naturreservatet medan jag stod bakom en buske och höll vakt.

Sitter just nu på en restaurang vid stranden. Kl är 22.20 och det är 29 grader varmt. Det här är livet.

Av Ann-Louise - 4 augusti 2015 19:44

Rejäl sovmorgon, tror vi sov nästan 12 timmar. Men med AC och mörkläggningsgardiner kan man sova hur länge som helst!

Vi tog det riktigt lugnt på morgonen och njöt av en lång och god balkongfrukost. Det är mycket folk här nu och ganska fullt i poolområdet så vi gick till stranden. Naturligtvis mycket folk där med, även spanjorerna åker ju hit och semestrar.

Två timmars sol och bad för mig och sol, strandpromenad med ölstopp för Lasse. Båda nöjda och glada. Vi passade även på och tog varsin massage av "våran" thailändska tjej på stranden. 20 min för 10 Euro, riktigt skönt faktiskt. Det lustiga var att hon lyssnade inte på mig om jag sa nåt så dubbelkollade hon hela tiden med Lasse så att det var ok. Väldigt ovanlig känsla.

Efter det gick vi upp till lägenheten och firade in semestern med lite skumpa, ost och frukt. Gott!

Tog en cykeltur på kvällen upp till stan La Mata. Svettigt värre, bara uppförsbackar. Tog en WIFI- och vätskepaus vid Mani.

Klockan är 19.30 och termometern visar 37 grader!!!

Av Ann-Louise - 4 augusti 2015 16:40

Klockan ringer mitt i natten. Dags för avfärd till Skavsta och vår spanska dröm i La Mata. Allt börjar med kaos, tappar en skål på bänken som går i tusen bitar som lägger sig över våra äggmackor, så det var bara att slänga dem. Blodfläckar överallt eftersom jag naturligtvis försökte fånga skärvorna i luften. Som grädde på moset trampade jag in en flisa i foten också. Alltså sånt här händer egentligen bara Lasse...

Resan till flyget och flygresan gick bra. För första gången vag det kö till landningsbanan så planet fick cirkla ca 20 min. Jag gillar inte riktigt de där tvära svängarna....

Vi landade kvart i elva och gick till shopen för att köpa lite godricka. Vi får ju finfrämmande av en 50-årsjubilar till helgen så vi måste ju ladda upp barskåpet.

Vår plan var att testa flygbussen till Torrevieja. Den går varannan timme, jämna timmar. Den skulle gå klockan 14.00 Det var en hel del folk som stod vid hållplatsen. När bussen kom började alla trycka in sina väskor i bagageförvaringen, totalt oorganiserat. Sen blev det en lång kö in på bussen då alla skulle betala. Framför oss var det en ensam mamma med fyra barn, när de skulle kliva på var det tvärnit. Bussen FULL!! Snopet. Det var bara att leta reda på sitt bagage och plocka ut det igen. Där stod vi och ville inte vänta ytterligare två timmar. Det fick bli taxi, det kostade oss 52,50 Euro mot bussens 7 Euro/person. En erfarenhet rikare. Var i god tid vid hållplatsen, det är högt tryck på flygbussarna under högsäsong och inga extrabussar sätts in.

Vi kom till La Mata till slut, så skönt. I lägenheten stod två flaskor välkomstvin från Therese, Gustav och barnen. Tack så mycket <3 Började som vanligt med att skura av balkongen och möblerna som får en beläggning av fin sand över sig, sen var det bara att sätta sig och njuta. Semester...

Vid 17-tiden kom transporten med cyklar, sulky och barnsäng. Funkade hur bra som helst med Bolls transporter.

Vi tog det lugnt med en enkel pastamiddag på Seaview, sen var det tack och godnatt!

Av Ann-Louise - 21 maj 2015 22:05

Sista dagen i La Mata. Solen skiner men det är fortfarande lite kallt i luften. Det har blåst ganska mycket de här dagarna, riktigt kyliga vindar. Det har gjort att man helst har legat vid poolen (och varit lite olydig).

Inget särskilt på programmet idag. Vi har mest slappat och solat. Jag har badat i poolen, det var svinkallt!

En liten sista shopping på Habaneras på kvällskvisten fick det bli för Amanda och mig. Lasse gjorde i ordning lite godsaker till Midde med fru som nu ska bo två veckor i lägenheten. De kommer i morgon med kvällsflyget från Västerås.

Middagen intogs på La Esquina, äntligen fick jag äta Paella. Smakade riktigt bra, kostade 11 euro.

Av Ann-Louise - 21 maj 2015 11:08

Onsdag betyder marknad i La Mata. Lasse hade en golfrunda inbokad med C-G så han skulle inte följa med. Det märktes ganska snart att marknaden krympt, både gällande antal stånd och besökare. Det kan hända att det beror på årstiden, det är inte riktigt högsäsong än. Vädret var ju lite halvtaskigt också, regnet hängde i luften och det kom faktiskt några droppar också. Amanda och jag köpte varsin bikini, båda lika snygga på sitt sätt. De kostade ca 120 - 140 kr st, bra pris.

Vi köpte grillad kyckling av de som står och säljer i varsin ände på marknadsgatan. Jag har varit lite feg och inte tordas köpt innan pga bakterierisken. Men va fan, kan andra så kan väl vi, tänkte jag. En stor grillad kyckling för 7 euro. Amanda och jag åt kanske upp hälften.

Det blev ingen golfrunda för Lasse och C-G pga regn, de drog till IKEA i Murcia. Även karlar kan, hihi. Nu har vi i alla fall en barnstol när det kommer barnbesök.

På em sprack det upp och blev fint så det blev ett par timmar vid poolen.

På kvällskvisten gjorde vi ett nytt bussförsök med bättre resultat. Vi strosade runt lite på Paseon. Köpte varsin drink på Hombre del Mar och shoppade lite på Ale-bop. De har bl a toppenbra hörsnäckor för 3 euro. Middagen åt vi på Pizza no 1. Ikväll firade vi med dessert vilket ledde till att magen stod i fyra hörn, men vi var lyckliga!

Det fick bli en taxi hem sen. Den kostade ca 13 euro, brukar vanligtvis ligga runt 10 euro men vi var nog lite längre bort i Torrevieja än vi brukar.

Av Ann-Louise - 20 maj 2015 12:29

Sov länge idag, skönt. Det är fortfarande så pass svalt att man inte behöver ha AC: n på.

Lite soldisigt så det var ingen brådska till stranden. Lasses brorsdotter som semestrar i Alicante skulle komma på besök idag men meddelade att det inte funkade.

Lasse o jag gick ner till stranden och tillbringade ett par timmar där. Diset försvann och solen kom fram, lite synd att det blåser så. Amanda trotsade förbudet även idag och stannade vid poolområdet. Skylten vid poolen är lite kul, bara massa måsten och förbud. Förbjudet att käka hamburgare, ha långt hår, använda T-shirt, eller ta med din schäfer. Ok, jag fattar budskapet men man blir lite full i skratt åt skylten.

Kvällen tänkte vi tillbringa inne i Torrevieja, så vi tog bussen in vid 18.30-tiden Sen var vi där igen... Det där med att en blind leder en blind... Vi ville gå av bussen så centralt i Torrevieja som möjligt vilket gjorde att vi satt kvar för länge och åkte med den hem till La Mata igen. Jag dog, men jag tror Amanda dog ännu mer...

Äsch, vi gick till Seaview och åt middag istället. Det börjar bli ett populärt ställe. Det var den mest fullsatta restaurangen på stranden.